marți, 2 noiembrie 2010

Diferenta intre marketing si vanzari

  Una din definitiile ce pot fi date marketingului este aceea ca "acesta reprezinta un proces de management (ce se doreste profitabil) responsabil de identificarea, anticiparea si satisfacerea nevoilor clientului". Vanzarea este procesul prin care sunt transformate cererile si solicitarile clientului in comenzi ferme si/sau contracte, iar posibilii clienti devin CLIENTI.
   Desi vanzarile si marketingul se concentreaza pe aspecte diferite, ele lucreaza impreuna; mai mult decat atat, combinand corect si strategic ambele "eforturi", putem obtine o crestere considerabila a cifrelor afacerii. Cele doua procese se intrepatrund, persoanele care lucreaza in departamentele de marketing trebuie sa invete de la cei care lucreaza in vanzari si invers, dar este deosebit de important sa cunoastem granita dintre ele... Intelegand si asumandu-si responsabilitatile principale, cele doua departamente vor duce spre un management eficient si vor conlucra in vederea atingerii obiectivelor majore ale companiei.

   Sa vedem care ar fi cateva diferente dintre marketing si vanzari:
- marketingul va cauta sa mareasca profitabilitatea firmei prin cunoscutul "mix" (volum, produse, client) - vanzarile lucreaza sa mareasca cantitatea produselor distribuite si sa atinga targetul stabilit;
- in timp ce marketingul foloseste planificarea pentru o vedere in ansamblu, vanzarile folosesc metodele proprii pentru obtinerea rezultatelor imediate;
- in marketing se folosec metode precum: reclama, brand-ul, relatiile publice si alte idei asemanatoare pentru a crea notorietate si pentru a promova produsul - vanzarile implica intalniri fata in fata, telefoane si alte modalitati de contact direct;
- marketingul presupune cercetare de piata (identificarea nevoilor clientilor), promovarea produselor - vanzarea transforma in comenzi rezultatele obtinute in urma acestui amplu proces;
- este treaba marketingului sa se asigura ca firma produce ce vrea clientul - este treaba celor din vanzari sa influenteze clientul sa cumpere ce produce firma;
- cei care lucreaza in departamentele de marketing fac numeroase cercetari de piata, rapoarte, analizeaza diferite date in mod constant, dezvolta strategii de pret bazate pe mai multe variabile, ajusteaza strategiile de marketing in functie de informatiile obtinute si de feed-back - cei care lucreaza in vanzari isi petrec cea mai mare parte din timp vanzand efectiv, au datoria de a atinge si chiar de a depasi target-ul existent si stiu foarte bine CUM se incheie o afacere;

   Marketingul este baza creata pentru ca vanzatorul sa se poata apropia de client sau, mai plastic spus, "Marketingul aduce norii negri, vanzarile aduc ploaia!"

   Printre cei care lucreaza in domeniu, persista ideea ca marketingul si vanzarile sunt intr-o permanenta evolutie si ca aceasta evolutie pare sa se accelereze. Cea mai importanta consecinta a acestui lucru este faptul ca granita dintre cele doua procese pare sa se subtieze... Este foarte probabil ca aceasta idee sa fie reala daca ne uitam in jurul nostru: multe companii si-au unit cele doua departamente formand marketing-vanzari, sunt multe firme noi aparute (dar puternice) ce au putini angajati si acestia trebuie sa aiba cunostinte din ambele concepte. In plus, concurenta din ce in ce mai acerba din fiecare ramura a pietei, duce la aparitia multor idei originale de a-si vinde produsele prin combinarea diverselor elemente ale marketingului si vanzarilor.

   Daca ar fi sa acordam o definitie dintr-un singur cuvant celor doua procese despre care am discutat, probabil acestea ar fi:
- Marketing - FUTURE;
- Vanzari - TODAY.

   Marketingul reprezinta educarea clientului, vanzarile reprezinta convingerea acestuia; utilizate impreuna, ele devin o veritabila arma...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu